Isı stresi ile ilgili niye yazmıyorsun diyenler; beni strese sokmayı basardınız:)Buyrunuz efendim…

Sıcaktan bunaldığınızdan mıdır beni mi çalıştırmak isteğinizdendir bilemedim; sizlerden ısı stresi ile ilgili bol bol soru almaktayım. 57 dereceyi çalışırken görmüş, ancak konuyla ilgili bilinen risk bertaraf yöntemlerini uygulamaya çalışsa da özellikle vicdan boyutunda kendini hiiiiç de iyi hissetmeyen biri olarak epeyce direndim. Başarıyla uygulayamadığımı düşündüğüm konuları yazmak istemiyorum. Öte yandan, benim uygulayamamış olmam sizlerin ölçütü değil elbette. Az biraz böyle düşünüp biraz da baskınıza boyun eğip ısı stresi ile ilgili kısa bilgileri aşağıda derlemeye calistim. Buyrunuz bakalım…

Konuyla ilgili tarama yaparken Kanadalıların geliştirdiği “HUMIDEX” diye bir kavramla tanıştım.Isıyı bedenimizin nasıl  hissettiği ile ilgili bu skalaya gore, sıcaktan bunalmak hatta öfü pöfü  daralmak icin illa çok yüksek sıcaklıkları bulmak gerekmiyor!!!

20-29 derece arası bedenimizin kendini konforlu hissettigi yerdeyiz.30-39 derece arasında ise rahatsızlık veren kıpraşmalar başlıyor .40-45 derece arası ciddi rahatsızlıklar hissettiğimiz aralık. 45 dereceden sonrası ise kalp krizi riski ile birlikte tehlikeli durumların baş gösterdiği rakam…. Üstelik sağlık durumumuz,kullandığımız ilaçlar,havadaki nem gibi etkenlerle bu sıcaklıkları olduğundan da fazla hissedebilmemiz mümkün.

Bu sıcaklıklara şimdi bir daha bakın;

  • Sedanter-Mental bir iş yaparken ideal ısı 21-23 derece
  • Ayakta hafif iş ideal ısı 18 derece
  • Ayakta ağır iş ideal ısı 17 derece
  • Çok ağır iş ideal ısı 16 derece

Rakamlardan bahsetmişken “höh nasıl yani ??” dediğim satırlara rastladım. Amerikada yılda en az 300 ölüm vakası  sadece ısı stresine bağli kayıtlara geçiyor. 1995 den bu yana 18 lise ogrencisi ve futbol oyuncusu yine bu başlıkta hayatını kaybetmiş. 1980 yılında 1700 kişinin ölümü ısı stresi yüzünden olmuş. Bu rakamlar yıllık kasırga,yıldırım düşmesi,sel,su baskını ve depremlerin ölüm oranlarından daha yüksek.Uzmanlar “anthropogenic climate change ” yani antropojenik-insanın kökeni-evrimine dair iklim değişikliği” etkilerinin 1980 li yıllardan itibaren artmaya başladığını söylüyor.

Peki ısı stresi neden bize zarar veriyor;

  • Terlemeyle oluşan su kaybı dehydration yani su-elektrolit  kaybına yol açıyor.
  • Vücut kendini soğutabilme yetilerini kaybediyor.
  • Periferal-Çevresel etkiler ile- kan akışının artması organların fonksiyonlarında düşüşe neden oluyor.

Yani; Kramplar-Tükenmişlik- Sıcak çarpmaları sendromları oluşuyor. Tıbbi müdahale sağlansa dahi, sıcak çarpması aşamasına ulaşan ısı stresi vakalarının % 50 si ölümle sonuçlanıyor.

E pekiii ne yapmak lazım…Kulağa en hoş gelen yüksek sıcaklıklarda çalışmamak…Zaten ısı 29 derece olunca performans % 5 düşüyor ,ısı  32 derece olunca ise performans % 30 gibi yüksek bir oranda düşüyor…

Dedim ya keşke yüksek sıcaklık seviyelerinde çalışmayabilsek…Yazık ki bu mümkün olmuyor çoğu zaman,çoğu işletmede ve çoğu coğrafyada…İyi bir planlama ile maruziyeti azaltmak amaçlı çalışılacak lokasyonların ısıya maruz kalacağı önceden öngörülebilir. Yalıtım malzemeleri yolu ile bir miktar iyileştirme yapılabilir. Çalışma zamanları düzenlenebilir, örneğin yeterli aydınlatma ve diğer şartların sağlanması ile ile çatı kaplama,çelik montaj  ya da yüksekte çalışmalar gündoğumu ya da batımı saatlerine alınabilir.Bunlar sağlansa dahi yeterli miktarda ve süreklilik sağlanarak su,elektrolit,mineral alımı son derece önemli.Sık verilebilen molalarda sıvı alımının kayıt altına alınmasını dahi sağlayarak yakın takibi gerekiyor.Çalışanların tıbbi geçmişlerinin  almakta oldukları ilaçların takibi, alkol-kafein kullanımından uzak durulması da küçük ama etkili yöntemler. Yönetsel olarak da verilecek molaları anlamlı kılmak şart…Örneğin 45 derece sıcaklıkta günde dört mola veriyoruz gibi bir söylemin üretim için işin devamlılığı esasına değil; bir temele dayanması gerekiyor. Çalışma sürelerinin molalara oranının formülüze edilmesini de kaynaklar kabaca şöyle belirtmiş;

WBGT (Wet Bulb Globe Temprature)=(Heat index=temp+humidity+radiant)

Yaş  Termometre Sıcaklığı=(Isı indexi+nem+radyant ısı)

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/

Isı stresine karşı giysilerin seçmi de kurtarıcı rol oynayabiliyor. Son dönem Kişisel Koruyucu Ekipmanlarda nefes alabilen kumaştan,hafif,soğutma sağlayan  yelek,bandana,baş koruyucu,buff örnekleri bulmak mümkün.  Ayrıca UV Filtreli kumaşlardan da üretilen ürünler marketlerde çoğalıyor.

Buz kalıpları yeleğin içine yerleştiriliyor…..Valla iyi fikir…Ya da değil?? Brrrrrr……Ürperdim….

Bu yazıyı size hazırlamaya çalışırken  cep telefonlarınıza indirebileceğiniz OSHA-NIOSH Heat Safety Tool App uygulamasına rastladım…Bu uygulama ile ısı stresini anlık olarak sahanızda nasıl tespit edip neler yapabileceğinize dair öneriler ile birlikte kayıtlar da tutabiliyorsunuz. Uygulamayı anlatan makale dahil ısı stresine yönelik poster ve ek bilgiler için aşağıdaki linke göz atmanızı öneririm.

http://www.cdc.gov/niosh/topics/heatstress/heatapp.html

* OSHA:Occupational Safety Health Association-Mesleki Emniyet Sağlık Birliği

**NIOSH:National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH)

 

Türkiyede durumlar nedir, bizden makalelerde kimler nelere dikkat çekmiş; ona da başka bir yazıda değineceğim..

 

Öfff sıcak mı ne? Ayyy bi cam açın ayol, yelpazemi getir çocu’m teyzeler bu yazı kapsamının dışında elbette:)İhhhii:):)

Sıcak tatili yaptığımız şu günlerde ter döken tüm işçilerimize selam olsun…..

FMY

 

 

 

 

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir